A kétszázadik posztom. 

A Szu–47 Berkut „szirti sas”, vagy korábbi fejlesztési nevén SZ–32, majd SZ–37 az OKB Szuhoj-nak Oroszországban, az 1990-es években kifejlesztett repülőgépe, technológiai demonstrátora.

Fejlesztésének célja, hogy a tervezési stádiumban álló PAK FA 5. generációs vadászgép egyes megoldásait kipróbálják. Első nyilvános szereplése az 1997-es Párizs-Le Bourget-i légiszalonon volt.

A Szovjetunióban már végeztek előre nyilazott szárnyú repülőgéppel kísérleteket, Pavel Vlagyimirovics Cibin tervezőirodája foglalkozott az LL–3 típusjelű vitorlázó repülőgéppel az 1940-es évek második felében. A NASA is folytatott kísérletet az előre nyilazott szárnyelrendezéssel (X–29), azonban kutatási eredményeik szerint a mellső szárnybekötéseknél fellépő nyíró-csavaró igénybevételekre nem lehet gazdaságos megoldást megtervezni (a második világháború előtt a lengyelek folytattak ilyen kísérleteket, a háború végén pedig a Junkers Ju 287 bombázója lett a későbbi kutatások alapja).

A gép felsőszárnyas, kéthajtóműves, kacsaelrendezésű és hátsó, kombinált magassági kormányokkal rendelkezik, triciklifutóművel van felszerelve. Szerkezeti anyagai nagymértékben szénszálas kompozitból állnak, vezérlőrendszere digitális (fly-by-wire). Maga a fejlesztési munka 1984-ben indult a Szovjetunióban az X–29 mintájára, azonban a SZU összeomlását követően megtorpant. A kutatás-fejlesztés racionalizálását követően a konkurens MiG 1.44-el közösen az 5. generációs PAK FA kutatási alapjait képezik.

Adatok

NATO-kód: Firkin
Funkció: vadászgép (technológiai demonstrátor)
Gyártó: Szuhoj
Tervező: OKB Szuhoj
Gyártási darabszám: 2 db (prototípusok)
Személyzet: 1 fő
Első felszállás: 1997. szeptember 25.

Méretek

Hossz: 22,6 m
Fesztáv: 16,7 m
Magasság: 6,3 m
Szárnyfelület: 61,87 négyzetméter

Tömegadatok

Szerkezeti tömeg: 16 375 kg
Max. felszállótömeg: 35 000 kg

Meghajtás

Hajtómű:
2 db Szolovjov D–30F6 utánégetős gázturbinás sugárhajtómű tolóerővektor-eltérítő digitális vezérléssel.
Tolóerő:
-2×83,4 kN
-2×142,2 kN utánégetővel

Repülési jellemzők

Max. sebesség: Mach 2,34; 1,31 (földközelben)
Hatótávolság: 3300 km
Legnagyobb repülési magasság: 18 000 m
Emelkedőképesség: 233 m/s
Szárny felületi terhelése: 360 kg/négyzetméter

Avionika

Katapultülés: K–36D

(Az avionika a légi járművek elektromos és elektronikus rendszereivel, berendezéseivel foglalkozó szakterület. )

16 hozzászólás

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Belépés, vagy ingyenes regisztráció!